Monday 14 October 2013

UJIAN SUSU KAMBING LRGF





Susu kambing LRGF telah diuji beberapa bulan lalu, endorsed by Jabatan Veterinar. Mereka telah mengambil sample susu kambing kami secara rawak, dan hasil ujian adalah seperti gambar diatas.

So..apakah maksud ujian ni? Entah. Saya langsung tak tahu. Excited dengan result tapi tak faham. Tak reti nak explain fakta nutrisi susu kambing kami.

Maka, saya pun minta pendapat seorang pakar nutrisi (kawan adik saya) yang bekerja di sebuah hospital United Kingdom untuk memberikan penjelasan. 

The conversation goes like this;

"Basically this milk is high in fat. So not very healthy to drink it regularly. A low fat milk should contain <3g per 100ml. The protein is lower than the ordinary milk too. However, the lactose content is lower which may benefit those who are intolerant to lactose/milk.

The protein amount is good and will be beneficial, but the fat content is very high. Not very good for your cholesterol level. So, not suitable for those with strong history of heart disease and diabetes."

Tu dia tuan puan. Ada good points and advice. Dan jelas sekali isu lemak dalam susu kambing ni menjadi perhatian. And of course now we can definitely agree, safely say, confidently sell........goats milk is LOW in lactose. Terbukti! Dan ini datangnya dari susu kambing dari ladang penternakan yang kecil skalanya....tak komersil level pun.

(What is lactose intolerence? click here)

Salah satu komposisi susu kambing terdiri daripada lemak. Milk fat or lipid on average ranges from 3% to 6% with variations due to a few factors such as breed, feed dan jangkamasa laktasi. 

(LRGF nye over the top pulak. Sodap sangat kut kambing makan, intensif style, so dia orang pun naik 'lemak' lah.)

Lemak dari susu kambing adalah tergolong sebagai saturated fat. Pengambilan diet makanan yang mengandungi kandungan saturated fat yang tinggi akan meningkatkan tahap kolesterol dalam darah.

Kolesterol ni penting untuk tubuh badan. Peranannya besar untuk pembentukkan sel sel tubuh yang sihat terutama pembentukkan hormon hormon dan dinding sel tubuh. Seseorang yang gemuk tidak semestinya kolesterol level dia tinggi dan orang yang kurus tak semestinya kolesterol rendah.

So camne ni? Boleh minum  tak susu kambing ni hari hari?

Kolesterol dapat digolongkan dalam keluarga lemak, tapi lemak sendiri tidak hanya berupa kolesterol, namun terdiri di atas banyak komponen lain. Ada beza. Dan ini yang membuatkan komposisi lemak susu kambing ni berbeza. Ada special health qualities.

And these components of great quality is named after the goat.

.......to be continued

No comments:

Post a Comment