Monday 18 November 2013

ASAL SUSU KAMBING....BOTOR KOR JANG???

A'laikum geng penternak.

Susah nak tidur lerr Jang!! Dalam kepalor nii berserabut... terfikir soalan kawan-kawan...very disturbing, Jang!! Ado yang bertanyor, produk-produk dari susu kambing tepung (powder) yang banyak dan popular di pasaran tuu,..dia orang dapat bekalan daripada mana???

Huuh?? Bukan dibekalkan daripada penternak kambing tempatan kerr?? Tak mungkin!! Bekalan dalam negeri tak cukup!! 10 kg susu kambing mentah baru boleh proses 1kg susu kambing powder ajerr!!!

Ada yang kata, pengeluar-pengeluar produk dari susu kambing tu mendapat bekalan susu kambing tepung daripada Cina...harganya boleh buat niaga,Jang!! Bila campur pulak dengan mellamine,..lagilah banyak untung, Jang!!

gambar hiasan

Ador pulak yang cakap,  susu kambing tepung yang menjadi base pada produk-produk tu adalah pemprosesan sawit....susu kambing dicampur sikit ajerrr!!!!Ada yang kata, sampai terdapat lima bahan campuran termasuk "bonding agent" seperti maltose!! Aduhaiiii.....tepung susu kambing yang bukan daripada kambing???? Poning...very disturbing!!!

Botor kor ni, Jang??? Kono tanyor,..konor konfirm dulu kek pakar-pakar UPM, MARDI, Kementerian Pertanian, Kementerian Kesihatan.....

Haaaahhh!!..Inilah yang buek eden tak dapek tidur memikirkan, Jang!!! Lebih baik minum susu kambing..... yang diperah pagi tadi!!!  Dah tentu tulen...gerenti, Bro!!

Susu kambing mentah...the real healthier milk!!
Mmmmmm....ini barulah susu berkhasiat sebenar!!! Baru boleh dapek tidur ni, Jang!! Buek apor nak poning-poning kepalo pikirkan susu tepung kambing yang bukan dari kambing tuuu....

Eden lebih gomar yang mentah...yang ador bau hamis kambing sikit....yang tulen..original..yang tak ada tandingan, Jang!!!

Selamat minum susu kambing, Jang!!
Es Emdi.

2 comments:

  1. susu kambing mentah memang tidak diberi kebenaran untuk diimport, sama seperti susu lembu mentah.

    rasanya majoriti susu kambing dalam pasaran malaysia sekarang bukan yang original tapi reconstituted. Jenis tepung yang diimport kemudian digabungkan kembali bersama air.

    macam mana nak educate customer tang benda ni ye?

    ReplyDelete
  2. Tq, for the info Bro. Sepatutnya Kementerian Kesihatan, Kem.Perdagangan dan y utamanya Kem. Pertanian mesti kuatkuasakan labelling produk/iklan produk kesihatan. Beza diantara base produk daripada susu kambing tepung dengan susu kambing cair tulen wajib tercatit dalam label product content tiap-triap jenama dipasaran.Kementerian "cap ayam" juga patut bertindak!!!

    ReplyDelete