Monday 6 January 2014

NAK TAHU CAMNA PALONG MAKAN KAMBING, JANG??


Salam Mmmmbbekkk, Bro!

Ado kawan anakanda eden nak tahu camna palong tempat makan kambing LRGF. Macam biaso ajor, teh eden!!


Palong ni dibuat daripada pipe pvc, size 10" (ada yang besar lagi, size 12", tapi harga pun tinggi). Eden belah dua, dan diikat dengan kayu. Seelok-eloknya, palong ni biarlah di luar kandang!!


Tapi yang ini memang dalam petak kandang, sebab petak ni besar..boleh muat 80 ekor,..jadi palong yang diluar tak cukup panjang. Bila nak beri makan tu memanglah berebut...tapi kurang sikit sebab dah alehkan trafik dengan palong kat luar kandang tu!!


Ada jugak kekawan yang buat palong daripada kayu/papan. Eden takut mulut/lidah kambing kok luka  konor selumbar papan. Sebab itu opt dengan pipe pvc. Kena rajin sikit lerr, Jang!! Tiap-tiap kali nak beri makan, kena bersihkan palong..buang tahi dan sapu kencing dulu. Sebab tu, kena buat palong tinggi sikit ...jangan dapat buntut kambing tu masuk dalam palong!! Itu jor lah, cerito erh, Jang!!

Salamat berternak & membiak.
Es Emdi

1 comment:

  1. Amboi cantik nyeeeer.....!.Tanya sikit,Pedas ngan Nilai brape jauh,anok dan menantu ambo ado di Nilai,khijo spita (Hospital).Cek line la niii,kot2 sampai kat GOK demo.Salam

    ReplyDelete