Tuesday 25 February 2014

KENAPA SUSU KAMBING JADI BEGINI?


As salam tuan puan penternak.

Kawan saya bertanya......

"Kenapa susu kambing aku jadi macam ni?" lalu dia pun tunjukkan gambar kat bawah ni.


Wow! Lain macam ni. First time saya tengok. Mendak di bawah macam barli kena blend, lepas tu very clear liquid at the top. Langsung tak nampak ciri ciri susu. Kalau ketulan putih suspended at the top tu biasa lah, tapi ni kat bawah. 

Member saya pun terus stop production susu sekejap. Enquire kepada kawan kat Mardi, dia orang kata ada 2 posibilities;

  • Susu dah contaminated, mungkin susu dibiarkan lama sangat pada atau lebih dari room temperature lepas diperah atau;

  • Freezer dah rosak.

Any thoughts on this? Ada sesiapa yang expert tentang ni.

Mbekk?

1 comment:

  1. kalau kuning pekat tu aku tau la..kena bengkak ambing tahap acute.

    ReplyDelete