Wednesday 28 May 2014

THE DESTROYER

Macam title action pack movie lakonan Arnold Susahnakeja pulak.

Found this by coincidence, dan kemungkinan besar, ia merupakan salah satu faktor mengapa bayi yang kurang mendapat susu ibu akan mudah dijangkiti penyakit. 

Ok, I'm talking about salah satu fatty acid iaitu LAURIC ACID.

One of a prized substance with healing properties. Dia ni bertindak macam soldier, fighter atau lebih tepat...the destroyer. Lauric acid terkenal sebagai anti-bacteria, anti-viral dan anti fungal. Bilamana lauric acid berada dalam badan, ia akan transform kepada satu substance dipanggil monolaurin. Ia akan bertindak pula untuk mengganggu 'lipid membrane' atau 'dinding' pada organisma fungus, virus dan bakteria dan akibatnya....they are destroyed. It is so effective, monolaurin ni mampu challenge dan menghapuskan dinding virus seperti measles, influenza, hepatitis C dan juga HIV.

So perumpamaan macam truck besar Autobots (Lauric Acid) transform jadi Optimus Prime (monolaurin) dan serang Megathron dan geng Decepticons (virus, bakteria)

Secara tak langsung lauric acid ini bakal menguatkan immune system dalam badan individu.

So mana nak dapatkan makanan yang banyak lauric acid? Kat Malaysia rupanya banyak, one of our staple dietry iaitu kelapa. To be exact, the highest concentration of of lauric acid is found in virgin coconut oil (minyak kelapa dara). Patutlah minyak kelapa dara ni pun dipercayai dari turun temurun sebagai makanan kesihatan dari segi dalaman dan luaran. The next abundant source is palm kernel oil.

Salah satu sumber yang natural juga dan diperkayakan dengan lauric acid adalah dari susu ibu. Yes, breast milk. which could explain the drastic decrease of infections of all types in breast fed babies. That is why susu ibu amat penting untuk imunisasi bayi.






Baby Raif ni selalu juga mengalami pelbagai masalah kesihatan. Kesian jugak tengok parents dia. Raif kurang mendapat susu ibunya ketika kecil lagi. Rasanya less than 6 month je kut dapat susu ibunya (if not mistaken). So baru baru ni ibunya nak try bagi susu kambing. Beliau dengar orang cakap susu kambing ni elok.

And its probably true goat's milk can help to strengthen one's child immune system because next to breast milk, goat's milk contains a higher percentage of lauric acid than cow's milk.

So memang eloklah jugak kalau ibu ibu yang akan atau sedang menyusu pun mengambil pemakanan yang kaya dengan lauric acid, agar kesihatan ibu dan kandungan terjaga dan kebaikan lauric acid ini di transfer kepada susu ibu itu sendiri.

'Susu kambing menambahkan susu badan saya'
Amy berkerja di Universiti Malaya

Goat's milk - the next best thing to mothers milk. The Real Healthier Milk....In Sha Allah

Mbekk!


2 comments:

  1. yeah lauric acid memang antibacterial.

    dan susu kambing tropika memang lebih tinggi kandungan lauric acid berbanding susu baka baka zon cuaca yang lain

    ReplyDelete