Friday 1 November 2013

FUTURE FEED AT LRGF



Indigofera namanya. Pokok foraj makanan untuk kambing yang semakin mendapat perhatian para penternak di FB kerana kandungan proteinnya yang tinggi. Sesuai untuk tumbuh di cuaca tropika. Pokok yang lasak, mampu bertahan kalau kurang air. Kadar pertumbuhannya pun cepat.

Lebih menarik lagi, penggunaan Indigofera ni telahpun digunapakai di ladang penternakkan kambing di Filipina dan menunjukkan hasil yang amat memberangsangkan, terutamanya dari segi milk production (This is done with husbandry record, bukan main petik je). Anak kambing yang baru lepas dicerai susu diberi indigofera. Kajian yang mereka jalankan keatas pokok ni mendapati kandungan proteinnya adalah sebanyak 27% - 31%.

And due to the high demand for indigofera in the Philippines goat breeding communities, they are selling them from seeds hinggalah ke pokok yang telah matang. Dengar cerita, nak dapatkan benih dari mereka pun susah. 

Tapi LRGF amat amat lah bernasib baik dapat benih indigofera ni dari sahabat penternak Projek Kambing Muda. Nasib baik sangat. Nak carik kat Malaysia ni susah. Beliau pun dah habis benih indigofera tu.

We have cultivated the seeds and below is the progress til week 5 - 6. Kami menggunakan teknik menyemai anak benih ini macam tanam benih cili. Tak tabur terus atas tanah sebab takut ayam pi rosakkan tanaman.




In the sowing pots

Transfer to plastic. Taik kambing kena letak. Natural growth booster hehe.

Ni semua usaha ayahanda Es Emdi. Saya beli benih je.

I ate a piece of the indigofera leaf. Nice soft texture and not bitter at all.

Mbekk!!



No comments:

Post a Comment