Wednesday 22 January 2014

BILA MOHD ZHAFRAN BERTANYA LAGI...

"Saya nak tanya tuan pasal tanaman pokok untuk makanan kambing, pokok jenis apa yang tumbuh dgn pantas ye? Sebab tanah saya tak luas sangat. Jadi saya perlukan pokok pokok yang perlu tumbuh dengan cepat dan perlu 'recycle' dengan pokok yang lain pula untuk menampung feed supply untuk kambing."

Ok, saya rasa ni soalan yang selalu menjadi perhatian utama kepada otai penternak atau bakal penternak kambing. An important and pressing issue. Yes. Makanan untuk kambing. Kambing kena makan. 24/7. Part of your operation cost involves the feed. Kalau buat sistem intensif, hari hari angkut makanan (dedaun + pellet), 2 kali sehari, fuhhhh mana nak source out makanan kambing  ni.

Sebab itu kena ada anchor atau daun utama, especially bagi sistem intensif. Ada orang tanam rumput napier, dsb. Di LRGF, kami menggunakan daun sawit dengan sokongan daun-daun balik angin dan acasia.

Tapi situasi saudara Zhafran ni lagi challenging. Tanah pun tak luas. Salah satu lagi cabaran beliau ialah kawasan yang dicadangkan tu dekat dengan jalan besar. "Buatnye kambing tu terlepas sampai ke jalan besar, penat nak kejar nanti" katanya. 

For the first question above dulu, jawapan saya adalah berpandukan kepada analisa dan pandangan saya on our own plants. More reliable untuk saya nak kongsikan. There maybe other better and suitable plants / forages out there that has a remarkable growth period.

LRGF sekarang ni tengah trial 4 jenis pokok sebagai tanaman 'masa depan' makanan kambing kami, untuk menambah kualiti makanan dan kuantiti selain dedaun anchor. Masih lagi di peringkat awal. Actually too early of the growth stage to consider for analyzing. Tapi ada elemen penting pada soalan saudara Zhafran iaitu 'PANTAS' tumbuh. An important criteria to consider sebenarnya, supaya sistem penanaman pokok dan penyediaan makanan dapat dioptimumkan. Terima kasih saudara Zhafran kerana membangkitkan perkara ini. LRGF memilih tanaman kami kerana khasiat dan kandungan nutrisi (protein content) sebagai priority untuk kambing tenusu dan speed of the plant growth comes next. Sekarang ni, kena monitor lah pokok mana yang cepat tumbuh ni. Baru lah efektif dan efisyen.

Plant 1. Indigofera

Potensi pokok ni nampak memberangsangkan. Kadar pertumbuhannya looks positive. Cara semaian benih melalui 'sowing pot' dalam masa 3 bulan, ketinggian mencecah 2 kaki. Satu lagi yang menarik tentang indigofera ni, pokok nya dah nampak rimbun dan tahan lasak. 

Indigofera

Barisan indigofera dah ditanam.

Plant 2. Turi

Musim hujan, cepat betul pokok ni membesar. Cepat tu pada kadar 4 - 5 bulan sahaja. Memang bagus. ketinggian pokok dah sama level dengan ketinggian kandang LRGF. So estimate height more than 10 feet dah. Cuma kekurangan pada pokok ni ialah tak rimbun.

Pokok Turi

Plant 3. Mulberry

Keratan Mulberry dalam poly bag
Tak sampai sebulan lagi tanam keratan Mulberry, tapi banyak dah mula bertunas. Excited nak tengok kadar pertumbuhan pokok ni. Ada penternak kambing kat Kedah Sinar Utara Agrofarm dah tanam pokok ni. Siap berbuah berry lagi. Makan cornflakes dengan susu kambing dan tabur Mullberry. Baru 'Breakfast of Champion!'

4. Morringa.

Setakat ni keratan Morringa belum menampakkan hasil pertumbuhan yang menggalakkan. Dalam banyak banyak keratan, cuma sedikit je yang bertunas. Keratan terus ditanam pada tanah, bukan dalam poly bag. LRGF started to plant again new cuttings of Moringga in poly bag to see teknik ni ada perbezaan ke tidak dalam pertumbuhan tunas.

Moringga dalam poly bag. Slow growth process compared to Mulberry.
Ni je saya dapat kongsikan kepada saudara Zhafran. Diharap serba sedikit membantu mengenai pokok untuk makanan kambing.

Tetapi kalau tanah tak luas, dan hanya bergantung kepada tanaman yang ditanam, kebarangkalian saudara Zhafran akan menghadapi kesukaran in the long run (maybe even short run) sebab kena ingat, kambing akan bertambah dari masa ke semasa. Demand will increase, but immediate supply stagnant. tak boleh cope up in terms of capacity usage.

Dalam situasi saudara Zhafran ni jugak, one alternative untuk memastikan bekalan makanan mencukupi ialah untuk source out the food dari kawasan sekitar. Kena carik.

Padangan saya, mengembala kambing kambing tu maybe is the answer for your situation. Mungkin (pending on your area / ada kawasan ragut ke tak). Cost saving untuk nak start up kecil kecilan and easier to manage. Less resources needed. Kambing dan tuan pun sihat.

Takut kambing lari tengah jalan ............ kena baca post ini dulu. Ataupun bole tuisyen 101 dengan prof Alwi.

Semoga berjaya saudara Zhafran. Mbekk!



3 comments:

  1. Kepada Zhafran,rumput paling cepat tumbuh dan senang nok handle.takde ranting ooo,cepat kering mudah nak bakar.Bagi ambo,tanam rumputla dulu

    ReplyDelete
  2. kalo nak cepat rumput la. kalo nak zat lebih, dedaun. mungkin boleh cuba usahakan rumput israel & selaput tunggul.

    ReplyDelete
  3. Unfortunately my thumb is not as green as yours..#eh

    ReplyDelete