Saturday 25 January 2014

Sambung...CERITO TETEK KOREH, JANG!!!


Salam Mmmmbbbekkk, Bro!

Nak sambung cerito Tetek Koreh,  atau namo penyakit ni ialah MISTITIS. Kalau kito menternak kambing, apo laie nakkan susu erh, penyakit mistitis ni memang memoningkan kepalo!!

Kek LRGF, ado sekor yang kono tetek koreh nii...Mulo-mulo dio demam,..tak nak makan,...tetek erh mengoning dek koreh!! Kalau tak diubek,..mungkin wa'alaikum salam lerr jawabnyer!!

Alhamdulillah, kambing tu dah tak domam laie,...dah mula makan,..badan pun semakin pulih.

Dah tak domam...bodan boleh naik semula!

Tapi tak boleh relaks, Jang!! Tetek koreh tu nak dikecutkan...selain injek dengan Masterolas,...nak kono perah jugak, keluarkan susu yang rosak tu,..dah macam nanah!! Sebab susu rosak tu pekat sangat, saluran  punting dah jammed..tersekat!! Dan selalunya ambing pecah...bocor...bila terus diperah!!

Kesan bocor, Jang!

Kambing dapat diselamatkan, tapi satu tetek ehr dah tak leh pakai, Jang!! Apo rupo ehr sebolah ajo, Jang??


Kok ado geng lain yang dapek ubekkan MISTITIS ni, boleh ler kongsi pengalaman.

Selamat berternak & membiak.
Es Emdi

2 comments:

  1. Ini antara dilema yg dihadapi oleh penternak dairy. Kalau ikut praktis commercial farm, ternakan akan di cull kerana mungkin dah tak memberi pulangan ekonomik dengan production dari satu tetek je. Tapi ada juga yang lakukan mastectomy(operation untuk buang sebelah tetek yang rosak) ke atas ternakan untuk selamatkannya..atas dasar sentimental atau pun ternakan masih dapat beri pulangan ekonomik dengan hanya satu tetek.

    Saya sendiri pernah rawat jamnapari yg alami mastitis.sehingga pulih..tapi jangkitan berulang..last2 ubat pisau juga yang mujarab..hehe.

    ReplyDelete
  2. In my case, LRGF is not yet fully dairy operational....maseh perlukan yang satu tetek tu bukan untuk susu,..tapi untuk dikacukkan. Kalu dia sehat,...ubat pisau maseh boleh delayed!! Tapi mistisis ini boleh pass kat anak tak??

    ReplyDelete