Friday 23 May 2014

TELINGA BERBINTIK NI APO, JANG??


Salam Mmmbbbeekkk, Bro!

Bro Alwi muatkan gambar kambingnya yang perfect two...dua warna!! Hj Rahim lagi hebat, Jang!! Bisnes Kad dia ada gambar kambing yang ada kalimah!! Pasal pigmentation ni terlalu rumit nak explain....eden baco pun naik poning kepalo!! Tapi memang ada kaitan dengan genetik lerr!! Cuba tengok gambar kambing den ni pulak!!

Gene kacukan Shami dan Kampung.

Seluruh badan satu warna coklat.. ikut baka Shami dan kampung. Tapi kenapa telinga dia berbintik-bintik, Jang. Eden perhatikan sekurang-kurangnya 10 peratus kambing dilahirkan dengan warna telinga adalah berbintik-bintik putih!! Dan yang lagi pelik,ciri ini tak turun pulak kepada anak!
Yang ini warna hitam pulak.

Walaupun warna tubuhnya penuh hitam, tapi telinganya bintik warna putih jugak. Eden tak jumpa lagi kambing berwarna putih dengan bintik telinga...warna apa pulak Jang??

Yang eden tengah teliti dan nak tahu sangat ialah signifikan bintik-bintik warna di telinga nii?? Adakah ciri yang unik...ada kaitan dengan kesihatan,..kesuburan...atau cam-cam tu ajor?? Kau ado klue, Jang??

Selamat menternak
Es Emdi

2 comments:

  1. Sebab ada geme dairy kot...hahaha..main teka je nih.

    ReplyDelete
  2. Hj Rahim & Hjh Zabidah, RZ Berkat Jaya Farm kata bintik-bintik tu tanda baka Malaysia tulen...tak ada campur-campur yang import!! (Es Emdi)

    ReplyDelete