Wednesday 31 December 2014

MEMBINA HARAPAN







Assalamualaikum para pembaca blog.

Gambar diatas adalah 'real time' semalam yang dikongsikan oleh saudara penternak kambing En Imran dari blog House of Goat. Sungguh dahsyat kemusnahan dan kesusahan yang dihadapi oleh rakyat Kelantan sekarang. Tak boleh terbayang keadaan disana, dan yang pasti, its chaotic. Saya percaya juga ramai dari para pembaca turut menerima pelbagai real time news dari keluarga dan sahabat handai disana. 

Saudara Imran pun turut terjejas dengan ternakan beliau. Dikatakan salah satu kandang kambingnya roboh dan hancur. Ada kambing kambingnya yang survive dan ada yang tidak dapat diselamatkan. Putus hubungan dengan pekerjanya beberapa hari, kekurangan makanan, tiada tempat teduhan dan macam macam lagi. It was a total nightmare for everyone.

Namun dalam keadaan yang amat sukar ini, saudara Imran masih lagi tabah menghadapi dugaan dan masih bersemangat untuk membantu orang ramai disana. Izin saya kongsikan mesejnya;

"Salam tuan2..saya sedang jalankan penghantaran barang di Kuala Krai. Sangat teruk. Masih tiada elektrik. Kalau ada yanag nak beri sumbangan boleh beritahu. Package yang saya buat torchlight kecil, beras 10kg, budu dan sardin. Adik beradik saya dah kumpul RM2000. Hari ini dah hantar 1st trip. Makan masa hampir 4 jam pergi, 4 jam balik.

Masih ramai berkhemah di tepi jalan. Sumbangan RM10 pun dah boleh beli budu. Lilin diperlukan.

Sungai masih besar, Ada dah surut. Ada yang masih tenggelam.

Berbanding dgn orang kampung manik urai..laloh..kuala krai..ada yang berkhemah tepi jalan..pakai lilin .... khemah kat bus stop pun ada.

Penuh sangat rumah penempatan. Crowded. Lagipun masalah air dan elektrik takdok. Tandas kat pusat pemindahaan sangat tak selesa. Dok atas lori pun ada.

Jalan banyak rosak. Takut tayar pancit. Daari Kg Lela Jasa..sampai Kuala Krai..sampai Macang baru ada kedai. Masa blackout 3 hari lepas, time critical..petrol RM5 seliter.

Kita pakat tolong sikit mana yang mampu."

Kepada para pembaca yang berminat untuk membuat sumbangan ikhlas, boleh hubungi beliau / whatsapp di 0192152599 atau boleh derma terus ke:

Megat Imran Bani Noor Zahidi.
Maybank Acc no: 5030 3363 6585 
(Please attach proof of remittance)

Membina harapan di tahun baru, Insha Allah. Terima kasih kepada anda yang sudi membantu.

Mbekk!

No comments:

Post a Comment