Monday 29 December 2014

GENG MMBBEEKKK DI GHOMBAU, JANG!!!

Salam Mmbbeekkk, Bro!!

Pagi-pagi lagi hari dah hujan..sampai petang pun belum renti lagi!! Pakai kena kurung lerr kambing dalam kandang hari nii!!

Sebab hujan ni lerr jugak Tn Yassin ambil kesempatan untuk datang ke LRGF. Dia datang dengan pekerja-pekerja yang tak dapat buat kerja masa musim basah nii!!


Tn Yassin beria-ia sangat nak tengok operasi kek LRGF...terpengaruh baca blog (nak terjah juga ke alwigoatfarm....next) katanya. Lagi pun kandang beliau kat Kampung Batu, Rembau...dekat sangat dengan ladang LRGF..boleh katakan sekampung ni, Jang!!


Tn Yassin ini sebenarnya orang Masjid Tanah, Melaka (30 minit ajer dari Rembau). Dia dapat menyewa ladang sawit di daerah Rembau, asal milik MPOB (Malaysia Palm Oil Board). Ada dua ladang yang dah ditanam sawit,..kat Gadung, Kota dan kat Kampung Batu. Ladangnya luas-luas, Jang!! Yang kek Kg Batu tu lebih 60 ekar.

Beliau menternak benih ikan air tawar, seperti ikan sembilang/keli dalam ladang-ladang tu. Ini core bisnesnya..sekali supply boleh sampai ratusan ribu anak ikan untuk kontrak Kementerian dan Jabatan-jabatan Kerajaan.

Beliau juga sempat menternak kambing..bulu licin yang dilepaskan bebas meragut dalam ladang sawit tu!! Tapi sejak akhir-akhir ni banyak yang tumbang,..sekor..sekor..mati!! Tu yang datang nak tengok pulak kek LRGF!!


"Kambing ni lepaskan..bebas meragut kan?"
"Ia..tapi sebab hujan hari nii..tak boleh turun lerr," eden beritahu. "Tu sebab kena beri makan daun indigofera nii!!"
"Biarkan dia turun bebas??"
"Tak..kena gembala,...kena jaga,..kena awasi...Anjing-anjing banyak jugak kat sini!!" eden jelaskan.

Rupa-rupanya, Tn Yassin tidak mengamalkan sistem mengembala yang sebenarnya. Pekerja-pekerjanya melepaskan kambing meragut dalam ladang sawit..turun di pagi hari,..dan balik sendiri sebelah petang nanti!!

Tak ada pengawasan..bebas meragut,...bebas pula lerr jadi mangsa binatang-binatang lain....Harimau pun dah masuk ladang,...dah enam ekor kambing kena baham harimau!!!Perhilitan belum dapat tangkap lagi, kata Tn Yassin!!

Sekarang dah tinggal 40 ekor ajer..banyak yang mati,...

Eden jangka kerana banyak sebab. Mungkin termakan racun atau baja sawit!! Tapi kambing mati sebelum meracun atau membaja sawit, katanya!! Kemungkinan besar sebab kecacingan..anemik, kurang iron, kurang vitamin..masalah garam jilat (eden tumpang jangkaan dan nasihat oleh Bro. Alwi).

"Mungkin jugak,..sebab dalam ladang sawit tu..banyak kawasan berair..rumput sentiasa lembab!!"


 Pekerja-pekerja Tn Yassin bawak balik benih pokok indigofera untuk ditanam dalam ladang sawit!!

Tn Yasin camna pun nak terus menternak kambing dengan lebih serius kali ni...bersemangat sungguh. Kambing-kambing dah disuntik...dah beri ubat cacing...dah dapat atasi penyakit kurap. Sekarang tengah intai-intai nak Shami pulak..kurang-kurang yang kacukan!!

Selamat berusaha dan berjaya, Tn Yassin!! In Sya Allah.

Selamat menternak.
Es Emdi



No comments:

Post a Comment