Tuesday 23 December 2014

MENU MUSIM HUJAN, JANG!!!

Salam Mmbbeekkk, Bro!!

Musim hujan ni memang mencabar kepada banyak kekawan penternak. Eden tengok Blog House of Goats, lantai kandang hampir tercecah air,...padang ragut dipenuhi air,...wadduuuhhh kasehan kek Imran!!! Eden bersimpati,..mendoakan agar cekalkan semangat,...dan mengharapkan hikmah terbaik dariNYA!! In Sya Allah.

Syukur Alhamdulillah, LRGF tidak mengalami banjir..tidaklah sampai tenggelam. Cuma sekali-sekala air Sungai Lalah melimpah,..dan bila ditambah dengan air yang turun dari kebun getah kat belakang tuu,...maka air pun boleh sampai kat bawah kandang jugak!! Tapi kejap ajerr!!

Cam mana pun, pada musim hujan ini kita semua menghadapi masalah nak beri kambing makan!! Tambah-tambah lagi pada kekawan yang mengembala kambing-kambing. Kambing dah tak dapat turun padang..Kebanyakan kita terpaksa bergantung kepada dedak..dan ada juga yang dah sediakan silaj!!!

Eden bersyukur kerana LRGF dah ada taman indigofera!!! Musim hujan ni, kami bergantung pada bekalan indigofera yang kami tanam sendiri!!


Dalam hujan-hujan pun boleh cantas pokok ni, sebab kami tanam dekat dengan kawasan kandang!! Daun basah pun tak ada efek pada kambing...belum ada yang kena kembung perut...Alhamdulillah!!


Ada kekawan terus bawak pelepah atau dahan-dahan dedaun terus ke dalam kandang!! Tapi eden potong-potong dulu, biar daun tu mudah dimakan dalam palong!! Dengan itu dapat kurangkan daun-daun yang terbuang..yang tak dapat dimakan!!


Jadi Menu Musim Hujan kek LRGF ialah daun indigofera. Macam yang kita tahu, protein content daun indigofera ni adalah tinggi..26 peratus!! Alhamdulillah, musim hujan pun, kambing dapek makanan yang tinggi khasiat!!


Eden harap operasi dan kegiatan kekawan penternak lain tidak terjejas dengan musim hujan dan musibah banjir yang melanda banyak negeri ketika ini!! Semoga kita dilindungi dan diselamatkan olehNYA!! In Sya Allah..Amin!!!

Selamat menternak
Es Emdi

4 comments:

  1. Terbaikkkk..saya baru nk semai benih indigofera

    ReplyDelete
  2. Adey boring la don terkurung ja

    ReplyDelete
  3. Fuuuuh!,dok berdebar debar ngan banjir ni.1kaki lagi cecah lantai la.Ni Gelombang 2.

    ReplyDelete
  4. Tok Ba-Semoga dilundungi olehNYA!! (Es Emdi)

    ReplyDelete