Saturday 8 August 2015

TERJAH RAYO,JANG!!


Salam Mmmbbbeekkk,Bro!!
Rayo belom habih laei kan Jang?? Jadi pagi tadi eden poei terjah kandang waghih kek Ghombau ni.? Kandang waghih ni sonang ajor,..boleh katakan dalam pekan Rembau,..belakang Sek Men Agama. Dalam sempit-sempit tu, waghih ni dapat jugak bela biri-biri!!


Zamani berdiri kek pintu kandang yang baru..kandang lama dah roboh,katanya!! Zamani menternak biri-biri bersama adiknya,Lan!!


Mereka sepakat bela biri-biri tak lebih dari 50 ekor dalam kandang pada satu-satu masa. Bila lebih ajer mereka akan jual...Baru-baru ni mereka dapat let go 20 ekor sebelum Raya. Dah rezeki Rayo,Jang!!

Eden buat appointment nak jumpa Zamani ni sebab nak tahu lebih lanjut tentang makanan kambingnya. Dia beri makanan yang dibeli dari kilang kek Kuala Pilah...murah pulak tu,Jang!!


Inilah dia makanan kambing..ternakan ruminan...berasaskan pelepah sawit. Brand produk ni ialah KAMUDA (kependekan Kambing Muda..sebab pengilang produk ni adalah pembekal kambing-kambing muda ajerr!!).

Produk makanan ruminan ni dihasilkan dari kilang di Batu Kikir, Kuala Pilah oleh pengusaha Bumiputera. Produk ni dah melalui pelbagai kajian dan diluluskan oleh JPV, etc.


Kau tengok kandungan nutriennya pulak,Jang!! Protein Kasar =14.5 persen. Cuba kita bandingkan dengan produk-produk lain.


Tak ler jauh bezanya dengan Goat Pellet dan Soya Hull yang eden gunakan sekarang ni!! Yang jauh sangat bezanya ialah tentang harga produk KAMUDA ni,Jang. Memang murah,Jang!!

Apo  laei...angkut  ler dua beg,..25 kilo satu. Try dulu,Jang!!


 Mungkin dah ada kekawan yang gunakan produk KAMUDA ni..Bagaimana?? Bolek komen sikit?? Mengikut Zamani, kambingnya cepat gemuk!!..Pak Puteh Sahad boleh beri analisa nutient content tu??

Selamat  mencuba.
Selamat menternak,Jang!!

Es Emdi


3 comments:

  1. Nnt bila da nmpk kesan. Share la

    ReplyDelete
  2. Nnt bila da nmpk kesan. Share la

    ReplyDelete
  3. Wah den dah lamo tertinggal blog ni.
    Kojo banyak sangat.Bilo cabaran dan halangan datang serentak jadi lomeh kito.
    20ekor beranak serentak dlm maso 5 hari.tak monang tangan jadi bidan.samo ajo macam lalah.
    Anak jantan 15e,betino 5e ajo.kalau ikut trend macam ni.Adohai lah alamat kono reper kandang ajo.

    ReplyDelete