Wednesday 2 September 2015

UBAT CIRIT,JANG!!


Salam Mmbbeekkkk,Bro!!
Musim paneh ni memang macam-macam boleh berlaku,Jang!! Dari 15 ekor anak-anak kambing yang baru lahir,..12 ekor semuanya jantan,Jang!! Tanya kat kekawan, banyak juga yang mengalami nasib yang sama....Memang musim anak-anak jantan koh???

Tapi yang mencemaskan ialah bila kambing-kambing kena cirit-birit!! Terutama bila sekor pejantan Shami dan sekor induk pure blood pun sama-sama mengalami cirit-birit.

Selalunya cirit-birit ini jadi perkara biasa bila operasi mengamalkan sistem ragut dan gembala. Masalah cacing dan berlebihan makan pucuk-pucuk daun muda boleh menyebabkan cirit-birit. Dan selalunya juga,..bila eden suntik dengan Baytril..dua kali,..hilang cirit tuu!! Tapi kali ni memang degil..begar boto penyakit nii!


 Dah den suntik selang sehari dengan Baytril, masih lagi cair keluarnya. Suntik pulak lagi dengan Ivermecin,...maseh tak ada perubahan...Kambing dah nampak lembik..lemah..kurus!! Tambah pulak dengan vitamin..suntik dengan Vitavet  (vitamin B's)..suntik dua kali sehari..Itu pun belum keras jugak tinjanya,Jang!! Takut dihydrated,....eden beri kambing tu minum 100 Plus....Eden dah naik risau..dah masuk dua minggu,maseh belum ada perubahan!!

Cara consistent eden teruskan semua ubat-ubat yang sama. Adil dah risau sebab banyak sangat beli ubat-ubat Baytril, Ivermec, Vitavet...Alhamdulillah, akhirnya dah mula ada perubahan!! Syukur, akhirnya kambing-kambing tu dah sembuh....tak ada yang jadi mangsa cirit-birit!!

Tapi pagi tadi dah mula suspense balik,Jang!! Sekor yang atas tu,...baru tiga minggu beranak... dah mula cirit-birit pulak!! Terus eden suntik dengan Baytril dan Vitavet!!

Tanya juga pada kekawan kok ada ubat dan cara lain untuk mengubati cirit ni!!Otai Pak Puteh Sahad terus mencadangkan supaya beri makan kubis..sebab kubis tu banyak mengandungi copper,katanya. Dia dah cuba dan dapati mujarab!!


Eden pun nak cuba jugak bagi makan dengan kubis. Kubis dan Baytril satu combination baru,Jang!!


Mula-mula nampak tak berapa berselera nak makan daun kubis tuu...Harap-harap dapat menjadi ubat untuk menyembuhkan penyakit cirit-birit!! In Sya Allah!!

Selamat menternak.
Es Emdi

7 comments:

  1. Baytril nak lebih berkesan kena pakai dgn thrimetophrin pok es..

    Ada jual kat lazuli/km vet nama kombitrim.

    ReplyDelete
  2. Pak Puteh Sahad buat pembetulan. Kandungan dalam kubis bukannya copper, tapi sulphur. TK, Bro!! (Es Emdi)

    ReplyDelete
  3. Pak Es cuba kobis?
    Apo jadi mujarap tak.
    Cirit ni disobabkan keracunan nitrate.banyak makan pucuk muda.
    Rumen kambing tak dapat berfungsi dgn efecient.
    Yang rasional ratio N:S>>>>15:1.ujikaji ladang napier yg dibaja dgn Urea menunjukan keracunan nitrat terjadi.atau dipanggil kesan buruk oxalat.
    Untuk itu GK misti guna baja ada element Sulfur.
    Seperti baja SuperChem yg saya formulate sendiri.
    Formula:SuperChem
    309N:12P:17K:23S:2Mg:12Ca
    High quality forage yg terhasil CP 17%.
    Ratio Ca:P>>>>1:1
    Ratio N :S>>>>15:1
    Tuan boleh cuba.

    ReplyDelete
  4. royal reels for android - ThauberBet.com dafabet dafabet ラッキーニッキー ラッキーニッキー 5What are each way tips for today?

    ReplyDelete