Tuesday 27 October 2015

ALL BEKS aka SUMOBEK..!!


Salam Mmmbbeekk, Bro!!

Nak sambung cerito All Beks..
Yang eden gomar kek Sumobek Trading House ni ialah susun atur yang well organised...bukan saja di Pusat Komersial ini,..tapi cara ladang-ladang lain seperti di Juasseh, Astana Raja dan Johol....semuanya ada sinergi,...ada strategi yang mengangkat bisnes di Trading House ini. Percaturan teliti ini mencerminkan personaliti Tn Hj Mohd Nasir sendiri. Eden salute pada beliau ni..Dulu-dulu laei eden dah beritahu dia...Dia ni memang orang professional...Ada planning,..ada strategi,..ada execution,..innovation,...ada sinergi,.....dan in full control!! Salute,Bro!!


Di Sumobek Trading House ni memang tak banyak dapat lihat kambing/biri-biri. Semuanya kek ladang-ladang di Juasseh dan Astana Raja. Tapi kek sini ada kegiatan memproses makanan dan juga production susu segar.
.

Ini kek kandang kambing Saanen...Tn Hj Mohd Nasir baru mula mencebur diri mengeluarkan susu kambing dari baka Saanen. Ada 20 ekor induk...Tapi yang eden impressed sekali ialah infrastruktur dan kemudahan yang dibinanya untuk proses memerah susu.


Inilah "kompleks" pengeluaran susu. Tempat memerah susu digabungkan dengan kandang dan bilik memperoses susu. Rekabentuk dari pengalaman seorang jurutera,..hasilnya memang praktikal dan convinient!!


Petak-petak untuk memerah susu.


Dalam bilik memperoses susu, berkait disebelah hadapan tempat memerah susu tadi. Dalam bilik ini  susu mentah dipasteurised dan dibekukan.

Eden dapat merasa susu kambing keluaran Sumobek ni....Walaupun susu dari kambing Saanen,..ianya pekat, tidak cair,..dan tak ada bau hamis!! Tn Hj Mohd Nasir ada membisikkan rahsianya!! Sonang ajor Jang...campurkan  makanan kambing dengan hampas kelapa!! Tapi formulanya kena tanya pada Tn Hj Mohd Nasir!! Kambing Shami di LRGF hanya makan dedaun masa digembala ajor!!

 

Memang berbaloi datang ke Sumobek Trading House!! Eden memang ado planning nak buek "kompleks" perah dan proses susu di Lalah River Goat Farm (LRGF). Tambah baik ler perancangan bila melihat contoh yang ada di Sumobek!! Pak Puteh pulak tak sabar nak terjah ke ladang di Astana Raja. Dan Pak Yassin dah teruja...kena tambah ilmu,..kena upgrade skill,katanya.

Terimakasih for the inspiration Tn Hj Mohd Nasir!! Selamat bertambah maju jaya!! In Sya Allah!!

Salam,
Es Emdi

3 comments:

  1. terbaek!!..tabik spring kt otai

    ReplyDelete
  2. muga allah permudahkan segala usaha tuan hj nasir.amin.

    ReplyDelete
  3. The real opportunity for success lies within the person and not in the job;that you can best get to the top by getting to the bottom of things.

    ReplyDelete